ΟΛΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΚΙ ΕΝΑΣ… ΓΙΑ ΟΛΕΣ … ΚΟΡΙΤΣΙΑ, Ο BACHELOR!

Ατάκες βγαλμένες από λατινοαμερικάνικη σαπουνόπερα, καλοστημένα ραντεβού που ξεχειλίζουν ρομαντισμό κι ερωτισμό, υπερπολυτελείς επαύλεις και πριγκιπικά δώρα. Και στη μέση ο άνδρας τον ονείρων σας, ο Bachelor. Ένα υβρίδιο, τόσο άρτια προγραμματισμένο ώστε να πραγματοποιεί και τη πιο τρελή γυναικεία φαντασίωση. Ο άνδρας που θα ικανοποιήσει το «σύνδρομο της  Σταχτοπούτας» που ενδόμυχα κρύβουμε όλες στα πιο δυσπρόσιτα ερμάρια της ψυχής μας. Ο άνδρας, για τα μάτια του οποίου 20 γυναίκες κλείνονται σε μία βίλα, περνούν από καθημερινά «τεστ» και ξεμαλλιάζονται στους δέκτες εκατομμυρίων ανθρώπων. Στόχος; Η καρδιά του τέλειου άνδρα, το πολυπόθητο δαχτυλίδι και… αρκετές χιλιάδες ευρώ. Ψιλά γράμματα μπροστά στην αληθινή αγάπη, δε συμφωνείτε;

Το φαινόμενο The Bachelor μας έρχεται ζεστό – ζεστό από τη γενέτειρα της trash TV, την Αμερική. Γράφοντας στο κοντέρ της 26 επιτυχημένες σεζόν του εν λόγω ριάλιτι, είπε να διαδώσει τη σοφία της και στις υπόλοιπες χώρες της Οικουμένης. Και θα λείπει, φυσικά, ο Μάρτης από τη Σαρακοστή; Θα λείπει από τις ταλαιπωρημένες γυναικείες καρδιές (και συνάμα από τα ταλαιπωρημένα μάτια του θεατή) ο Έλληνας bachelor;

Δυστυχώς για την εγχώρια παραγωγή, ο Έλληνας φημίζεται για την αντίστασή(;) του στο trash, και το ριάλιτι μετράει μόνο μία επιτυχημένη σεζόν. Η δεύτερη, αυτή που ακόμη προβάλλεται στους δέκτες μας, συνεχίζει μεν, μετά κόπων και βασάνων δε. Ας είμαστε ρεαλιστές, κανείς δεν κατάπιε αμάσητο το παραμύθι της παραγωγής περί «αυθορμητισμού» και «αληθινών συναισθημάτων» μεταξύ των παικτών της πρώτης σεζόν. Πρόκειται για μια καλοστημένα πονηρή πατέντα από τους μετρ του είδους στην Αμερική, ωστόσο δεν αρκεί για να πείσει το κοινό περί της αληθοφάνειας των όσων εκτυλίσσονται στη βίλα. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, μετά την ανακοίνωση τόσο της δεύτερης σεζόν, όσο και του πρωταγωνιστή της, ξεκίνησε μια θύελλα αντιδράσεων στα social media από χρήστες, οι οποίοι μάζευαν ηλεκτρονικές υπογραφές για να κοπεί το ριάλιτι. Τα κίνητρα του Έλληνα ακτιβιστή του καναπέ είναι πάντα ευγενή. Το πρόγραμμα προβάλλει σεξιστικά πρότυπα που πλήττουν τον φεμινισμό, ευτελίζουν την εικόνα της γυναίκας, ρίχνουν το επίπεδο της ελληνικής τηλεόρασης, μαρτυρούν την έλλειψη παιδείας του κοινού που το στηρίζει  και του σαθρού πολιτισμικού τους υποβάθρου. Όλα σωστά ως εδώ. Σε μια περίοδο έντονης έμφυλης βίας και ανισότητας, ειδικά στη χώρα μας, το The Bachelor ήρθε να επιβεβαιώσει και να ωραιοποιήσει τα σεξιστικά και πατριαρχικά κατάλοιπα της ελληνικής κοινωνίας. Σε μια περίοδο που η γυναικεία κοινότητα αποζητά δικαιοσύνη και ισότητα. Κανένας νοήμων άνθρωπος δε θα διαφωνούσε, πως ένα κόνσεπτ στο οποίο 20 γυναίκες ξεκατινιάζονται για τη καρδιά ενός άνδρα, κατακρεουργούν συνάμα την ελληνική γλώσσα και καταδεικνύουν το πόσο χαμηλό είναι το μορφωτικό επίπεδο αρκετών νέων ανθρώπων, είναι τουλάχιστον ντροπιαστικό. Ωστόσο, είναι τόσο έντονη η επίδραση τέτοιων τηλεοπτικών προϊόντων στις συνειδήσεις των θεατών; Μπορεί όντως ένα κακό, φτηνό θεατρικό να πλήξει σε τέτοιο βαθμό τα ιδεώδη περί ισότητας των δύο φύλων;

Ας αναλύσουμε λίγο περισσότερο τη φετινή σεζόν του ριάλιτι και ο καθένας είναι ελεύθερος να εκδώσει την ετυμηγορία του στο τέλος. Η φετινή σεζόν, αρχικά, προσπάθησε να εκμεταλλευτεί το πολύκροτο όνομα ενός πρώην παίχτη άλλου ριάλιτι, του Αλέξη Παππά. Το Survivor εν μέσω γενικού lockdown ήταν νούμερο ένα σε τηλεθέαση. Το Survivor δεν ήρθε πρώτο επειδή, ξαφνικά, έγινε μια εκπομπή ποιοτική. Ο κόσμος δεν είχε, κυριολεκτικά, τίποτε καλύτερο να κάνει. Αυτό φυσικά δε το έλαβε η παραγωγή σοβαρά υπόψιν και επέλεξε για πρωταγωνιστή της έναν πολυσυζητημένο παίχτη του ως άνω ριάλιτι, θεωρώντας πως αρκεί για να κρατήσει ζωντανή την περιέργεια των θεατών. Η παραγωγή αναίρεσε από μόνη της όσα προσπαθούσε, μέσω του πρωταγωνιστή της πρώτης σεζόν, να πείσει το κόσμο‧ πως όλα είναι αληθινά. Ο Αλέξης Παππάς, ήρθε ως επαγγελματίας ηθοποιός και παίχτης ριάλιτι πια, να καταρρίψει το μύθο αυτό. Βεβαίως, δεν ήταν μόνος. Είχε (και έχει) ένα επιτελείο γυναικών ηθοποιών να τον πλαισιώνουν, επαγγελματίες παίχτριες ριάλιτι, που έχουν σαρώσει τα κανάλια προσπαθώντας να γίνουν διάσημες για έναν, το πολύ, χρόνο. Το οποίο, σαφώς, δεν είναι κατακριτέο. Ο καθένας εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες που του ανοίγονται για να προωθήσει τον εαυτό του και τη δουλειά του.

Καθώς οι εξελίξεις τρέχουν μέσα στη βίλα, ο Bachelor μοιράζει έρωτα, υποσχέσεις, αξέχαστα ραντεβού και γοητεία. Κι οι υποψήφιες νύφες μαλλιοτραβιούνται τόσο για τη καρδιά του, όσο και για ένα ακόμα πολυπόθητο λεπτό στον τηλεοπτικό φακό. Έχοντας δει την πρώτη σεζόν και λίγη από τη δεύτερη (παραδέχομαι δημοσίως την ενοχή μου), δηλώνω με πλήρη συνείδηση πως, ΟΧΙ, το The Bachelor δεν αποτελεί κίνδυνο.   

Είναι ένα ευτελές πρόγραμμα που, όπως κάθε ζωντανό ριάλιτι της συνομοταξίας του Big Brother, Survivor κλπ, στόχο έχει να ικανοποιήσει τα κατώτερα ένστικτα του τηλεθεατή, ο οποίος αρέσκεται να βλέπει τί κάνουν ένα μάτσο άνθρωποι στην απομόνωση με μια κάμερα πάνω από το κεφάλι τους. Δεν έχει τέτοια δύναμη, για καλό δικό μας, να αλλάξει τη κοσμοθεωρία της σύγχρονης γυναίκας που διψά για χειραφέτηση και ισότητα. Θα υπάρχουν, ωστόσο, πάντα κι οι περιπτώσεις εκείνες που θα επιβεβαιώσουν αυτό που οι υπέρμαχοι της τηλεοπτικής ποιότητας φοβούνται. Τους διαφεύγει, όμως, μια βασική λεπτομέρεια. Οι γυναίκες αυτές έχουν αποκρυσταλλωμένες τέτοιου είδους πεποιθήσεις ήδη από την οικογένειά τους. Το πρότυπο του άνδρα κατακτητή. Την κατωτερότητα της γυναίκας. Την πονηριά με την οποία η γυναίκα πρέπει να χειρίζεται έναν άνδρα για να τον κάνει δικό της. Ο ιδεατός κόσμος και η ροζ φούσκα στην οποία θα έρθει ο πρίγκιπας με το άσπρο άλογο και θα τη διαλέξει ανάμεσα σε όλες τις άλλες. Όταν όλα αυτά περνούν από γενιά σε γενιά εντός της πυρηνικής οικογένειας, δεν ευθύνεται το The Bachelor και κανένα μελλοντικό The Bachelor. Οι βάσεις για να αποκτήσει η κοινωνία αντιστάσεις σε τέτοια «πιστεύω» τίθενται πρωταρχικά από την οικογένεια και την εκπαίδευση.

Ίσως πρέπει να στρέψουμε τη προσοχή μας σε αυτά. Εάν τίθεται θέμα διακινδύνευσης των φεμινιστικών κεκτημένων, ίσως οι ευθύνες να πρέπει να αναζητηθούν αλλού, κι όχι στο The Bachelor.

Ελένη Δημοπούλου,
Ασκούμενη Δικηγόρος Θεσσαλονίκης

Ακολουθήστε ΤΟ ΖΙΖΑΝΙΟ στο Facebook

Ακολουθήστε ΤΟ ΖΙΖΑΝΙΟ στο Twitter

Ακολουθήστε ΤΟ ΖΙΖΑΝΙΟ στο Instagram

Cookie policy
We use our own and third party cookies to allow us to understand how the site is used and to support our marketing campaigns.