Η «Χαλκιόπη» είναι ένα θαλάσσιο μη επανδρωμένο σκάφος περισυλλογής απορριμμάτων που επιπλέουν. Αγοράστηκε για λογαριασμό του δήμου Θεσσαλονίκης από την Ολλανδία. Είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζεται στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα θα κάνει πλεύσεις στα νερά του Θερμαϊκού Κόλπου.
Το θαλάσσιο drone έχει τη δυνατότητα συλλογής έως 160 λίτρων σκουπιδιών ανά πλεύση, τα οποία καταλήγουν σε ειδικό ενσωματωμένο αποσπώμενο κάδο. Ο χειρισμός του θα γίνεται από την ακτή στα σημεία όπου συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός των απορριμμάτων στο θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης, όπως είναι για παράδειγμα το λιμάνι, ο Λευκός Πύργος, ο Ιστιοπλοϊκός όμιλος αλλά και ο Κελλάριος ‘Ορμος.
Οι πρώτες δοκιμές στα νερά του Θερμαϊκού για την «Χαλκιόπη» έχουν ήδη ξεκινήσει και θα συνεχιστούν έως το επόμενο καλοκαίρι προκειμένου να αποτιμηθεί η αποδοτικότητα ή τυχόν αδυναμίες για να μπορέσει να βελτιωθεί, ενώ θα λειτουργεί συμπληρωματικά με το ήδη υπάρχον σκάφος που καθαρίζει τη θαλάσσια περιοχή ανά τακτά διαστήματα από άλλους φορείς.
Το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε μία ακόμη δοκιμή συγκέντρωσης απορριμμάτων παρουσία του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, του αντιδημάρχου Περιβάλλοντος, Ερωτόκριτου Θεοτοκάτου, αλλά και ιδιωτικών εταιριών που συνέδραμαν για τη λειτουργία του θαλάσσιου drone στο ύψος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου.
«Ο Θερμαϊκός κόλπος απέκτησε έναν καρχαρία, έναν καρχαρία απορριμμάτων. Χαιρόμαστε πολύ που στην προσπάθεια να κρατήσουμε τον Θερμαϊκό καθαρό έχουμε ένα ακόμη εργαλείο στα χέρια μας. Είναι πολύ σημαντικό ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει ένα προϊόν υψηλής τεχνολογίας, ένα drone το οποίο μπορούμε να χρησιμοποιούμε για να μαζεύουμε επιπλέοντες ρύπους. ‘Οσα περισσότερα όπλα έχουμε σε αυτή την προσπάθεια, τόσο θα είμαι πιο αισιόδοξος ότι η πόλη μας θα γίνεται πιο ελκυστική και πιο όμορφη», είπε ο κ. Ζέρβας.
Ο κ.Θεοτοκάτος από τη δική του πλευρά υπογράμμισε πως «η θάλασσα είναι το ευαίσθητο κομμάτι του περιβάλλοντος, είναι ο καθρέφτης της πόλης μας και πρέπει να το προστατεύουμε».
Η «Χαλκιόπη» αναμένεται να επιχειρεί συμπληρωματικά αρχικά μία φορά την εβδομάδα, κυρίως όταν υπάρχει έντονο πρόβλημα στην παραλία, ενώ παράλληλα θα γίνονται δράσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών για την προστασία της θάλασσας από τα πλαστικά απορρίμματα.
Επίσης, στις πιλοτικές δράσεις εντάσσεται και η μελέτη τοποθέτησης παγίδων (διχτυών) σε δύο επιλεγμένες απολήξεις αγωγών όμβριων υδάτων, ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα χρήσης τους, με στόχο τη μείωση των επιπλεόντων υλικών που καταλήγουν στη θάλασσα σε περιπτώσεις έντονων βροχοπτώσεων.
Α.Καρ.
© ΑΠΕ-ΜΠΕ