Έχοντας ως όραμα να συστηματικοποιήσει τις πρακτικές και τις δράσεις του στην κατεύθυνση της άρσης των κοινωνικών αποκλεισμών και να ευαισθητοποιήσει το κοινό σε θέματα προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία στον πολιτισμό και την τέχνη, το Μουσείο «Ν.Καζαντζάκη» στη Μυρτιά του Ηρακλείου με χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού, βρίσκεται στην υλοποίηση ενός έργου που θα καθιστά την έκθεση των τεκμηρίων από τη ζωή και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη προσβάσιμη και σε άτομα με οπτική αναπηρία.
Το έργο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δ.Σ του Μουσείου Μιχάλη Ταρουδάκη, προτάθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού μετά από τη διαπίστωση ότι παρά τη ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη, ένα πολύ μικρό ποσοστό μουσειακών τεκμηρίων είναι διαθέσιμο σε άτομα με μερική ή ολική απώλεια όρασης.
«Μέσα από το έργο που υλοποιείται αυτή την περίοδο, το Μουσείο επιδιώκει την παροχή της δυνατότητας στα άτομα με οπτική αναπηρία να επισκεφτούν το Μουσείο και να περιηγηθούν στα εκθέματά του έχοντας τη δυνατότητα προσέγγισης τους με τρόπο που να επιτρέπει την αναγνώρισή τους και την αποτύπωση των μηνυμάτων που αυτά εκπέμπουν. Έτσι θα γίνουν κοινωνοί του Καζαντζακικού έργου, με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο και θα αντιληφθούν ότι γίνονται και αυτοί ισότιμοι αποδέκτες των πολιτιστικών αγαθών» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ταρουδάκης.
Σε ό,τι αφορά την περιήγηση στα εκθέματα του Μουσείου, όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Δ.Σ, σχεδιάζεται μία απτική διαδρομή που σχεδιάζεται εντός της Μόνιμης Έκθεσης του Μουσείου, η οποία προβλέπει ανάγλυφους χάρτες για την πλοήγηση, δημιουργία αντιγράφων σε πραγματικό μέγεθος για την αύξηση της εμπειρίας μέσω αφής, ομιλούντα βιβλία και ακουστικές περιγραφές, και τέλος, επιλεγμένα πληροφοριακά κείμενα, ανθολόγηση κειμένων του συγγραφέα και ειδική σήμανση σε μεγαλογράμματη γραφή και κώδικα Braille, στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα. «Με τον τρόπο αυτό αναμένεται να βελτιωθεί η πρόσβαση στο συγγραφικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη που είναι άλλωστε βασική αποστολή του Μουσείου και η απόκτηση ουσιαστικής μουσειακής και εκπαιδευτικής εμπειρίας στα άτομα με προβλήματα όρασης. Ωστόσο ο σχεδιασμός θα γίνει με στόχο να ωφεληθούν ευρύτερες ομάδες που έχουν και άλλες δυσκολίες στην ανάγνωση» συμπλήρωσε ο κ. Ταρουδάκης.
Προκειμένου να μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους ενεργά και ουσιαστικά, το προσωπικό του Μουσείου παρακολούθησε εξατομικευμένο σεμινάριο από μέλη του Φάρου Τυφλών Ελλάδας, για την εξοικείωσή του με τη συγκεκριμένη αναπηρία, αλλά και την εκπαίδευσή του σε θέματα συμπεριφοράς και επικοινωνίας, καθώς και τεχνικών συνοδείας ή/και ξενάγησης ατόμων με απώλεια όρασης.
Μια πρώτη «γεύση» του πώς θα παρέχονται αυτές οι δυνατότητες στο Μουσείο Ν. Καζαντζάκη έλαβαν όσοι παρακολούθησαν την παράσταση που δόθηκε το Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2021 στην Πειραματική Σκηνή του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, είχε ως στόχο να ευαισθητοποιήσει το κοινό σε θέματα προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία στον πολιτισμό και την τέχνη, ενώ εντασσόταν στη γενικότερη στρατηγική του Μουσείου.
«Με τον όρο “καθολικά προσβάσιμη” σήμερα εννοούμε μία παράσταση, την οποία μπορούν να παρακολουθήσουν άτομα με οπτική αναπηρία αλλά και άτομα με ολική ή μερική απώλεια ακοής. Έτσι στη διάρκεια της παράστασης προβάλλονταν υπέρτιτλοι με τα κείμενα των διαλόγων αλλά και περιγραφή των μουσικών ή άλλου τύπου ακουσμάτων, υπήρχε διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα όλων των διαλόγων του έργου και περιγραφή μέσω ακουστικών των διαδραματιζομένων στη σκηνή. Έτσι το έργο μπορούσαν να παρακολουθήσουν άτομα με αδυναμία όρασης και ακοής ταυτόχρονα με το υπόλοιπο κοινό» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ταρουδάκης.
Στην υλοποίηση της καθολικά προσβάσιμης παράστασης, τις υπηρεσίες της παρείχε η Ομάδα Liminal ενώ το συντονισμό από την πλευρά του Μουσείου η μουσειοπαιδαγωγός Βίκυ Χρηστάκη.
«Με την παράσταση “Όφις και Κρίνο” το Μουσείο Καζαντζάκη επιχείρησε να περάσει το μήνυμα ότι τίποτα δεν είναι αυτονόητο αλλά και τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο όταν υπάρχει θέληση για να μπουν όλα τα μέλη ενός κοινωνικού συνόλου κάτω από την ίδια αγκαλιά» πρόσθεσε ο πρόεδρος του Μουσείου «Ν.Καζαντζάκης».
Το έργο που υλοποιείται, συντονίζει από την πλευρά του Μουσείου ο Βαγγέλης Χαριτόπουλος υπό την καθοδήγηση της άοκνης διευθύντριας του Μουσείου, Βαρβάρας Τσάκα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ